معروف ترين تئوري هاي طرح و برنامه ريزي شهر

معروف ترين تئوري هاي طرح و برنامه ريزي شهر

كاميلوزيته: => شهر بايد حافظ منافع و ضامن خوشبختي باشد.

 

-  ايجاد ديوارهاي بلند اطراف پاركها براي جلوگيري از آمدن سر و صداي خيابانهاي اطراف.

-  ايجاد باغچه.

-  گشودن مركز ميادين يا انتقال مجسمه ها و برج هاي يادگار به يك گوشه ي ميدان.

 

اتو واگنر: => پيشبيني فضاهاي باز به نسبت وسيع در مركز محلات (مركز تنفس)

 

-  تامين نيازهاي ساكنين در محلات.

-  نواحي شهر مالكيت عمومي يابند تا زمين دستخوش سودجويي نگردد.

 

ابنزر هاوارد:=> ايجاد باغشهر

 

-  * مالكيت زمينهاي باير به شهر تعلق گيرد.

 

-  كارخانه ها به نواحي دست نخورده ي روستايي منتقل شود و مردم براي كار و زندگي به اين نقاط منتقل شوند.

-  شهر به صورت نواحي متحدالمركز شكل گيرد.

-  بناهاي عمومي در مركز اين دواير.

-  بين دواير مياني و بيروني، خياباني به عرض 135 نتر ايجاد شود.

-  نواحي زراعي در دواير بيروني.

-  پيوند بين شهر و روستا.

 

پاتريك گدس:=> وحدت شهر و محيط طبيعي

 

-  شهر از محيط طبيعي كه در آن بوجود آمده، جدايي ناپذير است و تنها وقتي مي توان به ساختمان آن پي برد كه وضعيت طبيعي و آب و هوايي آن مطالعه گردد.

-  پايه هاي اقتصادي شهر مورد بررسي قرار گيرد.

-  وي اجتماعات انساني را به ديده ي زيست شناسي مورد بررسي قرار داد.

 

سريا اي ماتا: => شهرهاي خطي يا نوار مانند

 

-  شهر در امتداد خطوط تراموا (مسيرهاي دسترسي) به صورت نوار مانند توسعه مي يابد و نواحي مسكوني و صنعتي در امتداد يا طرفين آن شكل مي گيرند.

 

 

توني گارنيه: => شهر صنعتي

 

-  براي جمعيت 35000 نفر.

-  ترسيم بناها و خيابانهاي اصلي به همراه نقشه هاي تفضيلي و جزئيات.

-  خطوط راه آهن شهر در زير زمين.

-  خيابانهاي اصلي دور محلات.

-  ابعاد قطعات 15*20 متر.

 

لوكوربوزيه: => طرحي براي شهرهاي پر جمعيت

 

-  بخش مركزي شهر پاسخگوي مناسبي جهت تراكم ترافيك شهر به شمار مي رود و جابجايي مردم را ميسر مي كند كه در آن فضاي سبز به اندازه ي كافي وجود دارد.

-  شهر يك مركز تجاري محسوب مي شود.

-  راههاي مخصوص تمركز ترافيك و پخش كالا.

-  شبكه اي از خيابانهاي اصلي.

-  پلهاي محكم.

-  تراكم جمعيت در قسمت هاي مسكوني 3000 نفر در هكتار.

 

كلرنس پري: => طرح واحدهاي خوديار

 

-  شبكه هاي اصلي و شبكه راههاي پر رفت و آمد نبايستي از ميان بافت هاي مسكوني بگذرند.

-  شبكه راههاي داخلي بهتر است كه به صورت كوچه هاي بن بست با وظايف سبكي كه به طور عمومي آرامش محله را بر هم نريزد طراحي و تحت ساختمان قرار گيرند.

-  جمعيت محله هاي مسكوني بهتر است كه بر مبناي ضروريات و محدوده عملكرد يك مدرسه ابتدايي شكل گيرند.(حدودا 5000 نفر)

-  اين واحدهاي خوديار بهتر است كه به مركزيت يك مدرسه ابتدايي كه در ميان فضاي سبز قرار گرفته است بوجود آيند.

-  حدود اشتغال فيزيكي يك واحد خوديار تقريبا 160 ايكر (هر ايكر برابر 4000 متر مربع) بوده و حد تراكم جمعيت نيز ده خانوار در هر ايكر تعيين مي شود.

-  اين واحد به وسيله تاسيسات خريد، مراكز مذهبي، يك كتابخانه و يك مركز اجتماعي(محله اي) كه بهتر است در نزديك ترين فاصله به دبستان قرار گير، سرويس دهي گردد.

 

 

تجزيه و تحليل و نتيجه گيري از تئوري هاي شهري

هر يك از طرحها بر اساس هدف هاي مشخصي مانند انسجام روابط اجتماعي، نزديكي انسان به طبيعت و فضاي سبز، حل مسائل مربوط  به تردد و عبور و مرور و سيستم هاي پخش تسهيلات و تاسيسات عمومي، به گونه اي تلاش در زمينه ي حل اين مسائل دارند و هر يك نقطه نظر خاصي را به عنوان هدف طرح خود برگزيده اند و هر كدام براي نقطه اي خاص و يا شرايط متنوعي پيشنهاد گرديده اند، اگر چه در زمينه تئوريهاي فوق اختلاف نظرهاي فراواني وجود دارد، ولي همه ي آنها در چند اصل زير مشترك اند:

-  همه آنها به منظور حل يا كاهش آثار سوء ناشي از ماشينيسم در شهرها و جوامع شهري وضع گرديده اند.

- همه آنها طرح و توسعه شبكه راهها را از جمله عناصر اصلي طرح خود به خاطر كاهش مسائل بغرنج شهري برگزيده اند و به موازات اين راهها است كه انواع مساكن و تاسيسات عمومي شهري استقرار يافته اند.

 

 

استفاده از مطالب تنها با قرار دادن لینک منبع پرتال جامع مهندسی عمران و معماری Civil & Art   مجاز است. 

نویسنده مطلب: افشین طاهری

افشین طاهری

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...