سوال: ضمن تشكر از شما، جايگاه كامپوزيتها را در صنعت ساختمان چگونه ميبينيد؟ مهندس موسوي: بايد گفت كامپوزيتها مزاياي بسيار زيادي دارند: داراي مقاومت بسيار بالا و وزن بسيار اندك هستند، كاربري آنها بسيار ساده است و نياز به تخريب تعميراتي سازه يا متوقف كردن عملكرد سازه ندارند و در مقابل خوردگيها نيز بسيار مقاومند. با در نظر گرفتن همة اين خصوصيات و با توجه به مشكلات ساختوساز، استفاده از آنها اجتناب ناپذير است. اين مواد در صنعت ساختمان كاربرد وسيعي دارند كه ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
1. تعمير و تقويت خارجي سازهها: سازههاي ساختماني مخصوصاً سازههاي بتن آرمه در هنگام اجرا يا بهرهبرداري به دلايل مختلف از جمله ضعف اوليه يا عمر زياد تحت اثر عوامل مختلف محيطي يا مكانيكي تضعيف ميشوند. روشهاي سنتي تقويت اين سازهها داراي دو مشكل اساسي هستند: اولاً در اجرا بسيار مشكلساز ميباشند. چرا كه براي تقويت مثلاً يك ستون به كمك غلاف بتني بايد قسمتي از سازه تخريب موضعي شود تا قطعات فولادي لازم در سازه جاسازي شوند و سپس بتنريزي انجام گيرد كه بسيار پردردسر و گاه غيرممكن است. ثانياً با توجه به مشكلات رايج در ساخت بتن، احتمال آنكه قسمتهاي تقويت كننده نتوانند در هنگام اجرا به گونة مناسب با سازة در دست تعمير هماهنگ شوند وجود دارد، كه در صورت وقوع چنين امري سازه انتظارات مورد نظر را برآورده نخواهد كرد.
2. ساخت سازههاي تمام كامپوزيت: حتي در كشورهايي همچون مالزي، ساخت سازههاي تمام كامپوزيت از قبيل گنبدها آغاز شده است. در ايران نيز سازههاي گنبدي شكل وجود دارند كه وزن بتن مورد نياز براي ساخت آنها بالغ بر 70 هزار تن خواهد گرديد و اگر آنها را از كامپوزيت بسازيم وزن آنها تا يك سوم تقليل مييابد. به اين ترتيب علاوه بر اجراي ساده، مقادير معتنابهي در هزينة زيرسازي صرفهجويي ميگردد و علاوه بر آن عمر سازه نيز با توجه به مقاومت كامپوزيتها در برابر شرايط محيطي مختلف افزايش مييابد.
3. تعمير و تقويت داخلي سازهها: در مناطق جنوب و شمال كشور، به دليل زياد بودن رطوبت و ساير مواد خورنده، آرماتورهاي فلزي بتن، دچار پوسيدگي زودهنگام ميشوند كه اين خود باعث كاهش مقاومت آرماتور و ترك برداشتن و گسيختن بتن در اثر ازدياد حجم آرماتورهاي پوسيده ميگردد. در چنين شرايطي آرماتورهاي كامپوزيتي توليد شده توسط فرايند پالتروژن ميتوانند پاسخگوي مناسبي به اين مسئله باشد. همچنين گاه براي افزايش استحكام فشاري و كششي ملاتهاي سيمان يا بتن، از الياف كوتاه كامپوزيتها در تركيب با ملات يا بتن مورد نظر استفاده ميشود. به اين ترتيب ميتوان از عملكرد مناسب سازه اطمينان حاصل كرد.
سوال: لزوم كاربرد كامپوزيتها را در صنعت ساختمان كشورمان چگونه ميبينيد و موسسه كامپوزيت ايران در اين راستا چه گامهايي برداشته است؟
مهندس موسوي: جداي از مواردي كه در پاسخ به سوال قبل اشاره شد، بايد توجه داشته باشيم كه ايران نيز همچون ژاپن روي خط زلزله واقع شده است. دولت ژاپن پس از زلزلة هولناك سال 1923 كه 143 هزار نفر از مردم شهرهاي توكيو و يوكوهاما را به كام مرگ فرستاد، به فكر تقويت ساختمانهاي شرياني كه به هنگام خطر در امدادرساني نقش حياتي دارند، افتاد. مطالعات و تحقيقات فراواني جهت مستحكمسازي بيمارستانها، آتشنشانيها و مراكز راديو و تلويزيون صورت پذيرفت و در اين راستا حتي اقدام به ساخت و تست كردن نمونههاي مقياس كامل سازه نمودند.
لازم به ذكر كه اثر زلزله بر سازه، با وزن سازه تقريباً نسبت مستقيم دارد و هر چه سازه سنگينتر باشد، اثر زلزله نيز بيشتر ميگردد. به اين ترتيب چون در روشهاي سنتي تقويت سازه، وزن قسمتهاي تقويت شده حدوداً 1.5 الي 2 برابر ميگرديد، دنيا به كامپوزيتها كه نسبت مقاومت به وزن بسيار بالا و كاربري سادهاي دارند، روي آورد و از حدود 30 سال پيش استفاده از آنها به عرصة عمل كشيده شد.
در كشور زلزلهخيز ما نيز سازههاي بتني چه در مرحلة اجرا و چه در مرحلة بهرهبرداري، در اثر بارهاي مكانيكي يا عوامل محيطي تضعيف ميگردند و نياز مبرم به تقويت دارند. در راستاي پاسخگويي به اين نياز، پروژهاي تحت عنوان بررسي رفتار تيرهاي بتن آرمه تعريف شد و برتري كاربرد تيرهاي تقويت شده با كامپوزيت نسبت به نمونههاي تقويت نشده به 3 روش حل عددي، تحليلي و تست آزمايشگاهي به اثبات رسيد. اين موضوع به عنوان اختراع نيز ثبت گرديده، در كنفرانس بينالمللي بتن و توسعه در ايران و كنفرانس مشابهي در هنگكنگ به صورت مقاله ارائه شد.
هماكنون پروژههايي در كشور هستند كه در همان مراحل اوليه قبل از بهرهبرداري به صورت مناسب اجرا نشدهاند و ناچارند به علت عدم استحكام مناسب يا كارا نبودن روشهاي سنتي جهت تقويت، بنا را كاملاً تخريب كنند. بهعنوان مثال در پروژة يك بناي ده طبقه در تهران، پيمانكار طرح، طبقات زيرين را بسيار ضعيف اجرا ميكند كه در نتيجه پس از پايان طبقة هشتم، آثار تزلزل در ساختمان پديدار ميشود و به ناچار به استفاده از كامپوزيتها روي ميآورد.
همچنين بحث تقويت با كامپوزيتها منحصر به سازههاي بتن آرمه نبوده و ميتواند در لولههاي انتقال نيز به كار گرفته شود. به طور مثال لولههاي انتقال گاز غالباً دچار مشكل خوردگي ميگردند و امروزه يكي از روشهاي مناسب تعمير در دنيا، استفاده از كامپوزيتها ميباشد. يا مثلاً مواردي پيش ميآيد تا لولهاي كه جهت انتقال سيال با دبي كم استفاده شده است به دلايل مختلف از قبيل رشد جمعيت با يك لولة فشار بالا تعويض شود و در اينجاست كه ميتوان تنها با تقويت لوله از هزينههاي اضافي تعويض لوله جلوگيري نمود.
مورد ديگري از تقويت با كامپوزيتها را در صنايع حمل و نقل و بهطور خاص بحث تراورس راه آهن ميتوان يافت. در كشور ما ساليانه مقادير بسيار زيادي تراورس راه آهن تعويض يا بهسازي ميگردد و اين جداي از هزينة هنگفت بستن خط و تغيير ريلها و زيرسازيهاي لازم است. اما اگر همين تراورسها با كامپوزيت تقويت شوند عمر 7 سالة تراورسها را تا 30 سال ميتوان افزايش داد و در ازاي پرداخت هزينة اولية دو يا سه برابر، هزينة تعمير و تعويض تا 4 برابر كاهش مييابد و در نهايت صرفة اقتصادي دارد. (پايان گفتگو با مهندس موسوي)
نويسنده: محمد رضا آباديان
استفاده از مطالب تنها با قرار دادن لینک منبع پرتال جامع مهندسی عمران و معماری Civil & Art مجاز است.