ويژگي‌هاي پل جواديه/افتتاح زیباترین پل کابلی خاورمیانه در تهران + عکس ها

ويژگي‌هاي پل جواديه/افتتاح زیباترین پل کابلی خاورمیانه در تهران + عکس ها

ويژگي‌هاي پل جواديه :

مطالعات اين پل از سال 86 برحسب ضرورت و نياز در منطقه آغاز شد، طول كلي پل 210 متر مي‌باشد كه شامل 4 دهانه دسترسي با دهانه‌هاي متغيير از 14 متر تا 24 متر با طول كلي 84 متر و عرض متغير از 25 تا 30 متر در سمت جنوب و 30 متر در سمت شمال و پل اصلي مقاطع غيرهمسطح با خطوط راه آهن به طول كلي 126 متر و عرض 30 (دو باند 14 متري و فاصله 2 متر بين باندها) با دهانه اصلي 5/104 متر در نظر گرفته شده است. اين پل براي عبور 6 خط سواره رو با حاشيه ايمني لازم طراحي شده است. ارتفاع آزاد ملحوظ شده براي عبور قطارها حداقل 7 متر مي‌باشد. تعداد خطوط راه آهن موجود زير پل جواديه 6 خط است با دهانه مفروض براي پل، قابل افزايش تا 11 خط توسعه آتي مي‌باشد.

 

در اولين مراحل آغاز به ساخت پل کابلي جواديه، گمانه هاي 50 متري در خاک محل احداث پل زده شد تا به اين وسيله تحکيم خاک مورد بررسي قرار بگيرد.
در اين بررسي ها مشخص شد که آبهاي سطحي زيرزميني در عمق 15 الي 25 متري سطح زمين قرار دارد و با توجه به جنس خاک اين محدوده که خاک سست است، مي بايست سازه پل توسط شمع هاي 30 متري در زمين تحکيم شود.
اين شمع ها به عمق 30 متر و قطر يک و نيم متر به تعداد 80 قطعه ، سازه پل را در زمين تحکيم کرده و از تخريب فنداسيون جلوگيري مي کند. به طوري که با قرار گرفتن شمع ها در خاک، فنداسيون ها از لجن و خاک سست خارج شده و شمع ها سازه را تحکيم مي کنند.


پل کابلي سه پايه جواديه يکي از نوين ترين و مستحکم ترين پل هاي جهان است که در ۲۲ مهرماه مورد بهره برداري قرار گرفت.

در معماری قوس این پل، از سوزن ریل قطار الهام گرفته شده که زیبایی آن را چند برابر کرده است. در پل جوادیه 12 کابل به ارتفاع شش متر تا 30 متر به کار رفته است.این کابل ها، به عرشه 126 متری پل متصل شده است و 18 هزار تن بار را کنترل می کند.

 


معاون فني و عمران شهرداري تهران با اشاره به سختي كار در مورد قوس جناغي اين پل و ضخامت ورق‌هاي آهني به كار گرفته شده در آن، افزود: در كل بدنه قوس اين پل از پيچ هاي متناسب با قطر آهن آلات استفاده شده و در مجموع 32 هزار پيچ در بدنه قوس بكار گرفته شده است.

‌در احداث زيباترين پل خاورميانه موضوع زمين لرزه و بادهاي شديد نيز مورد توجه ويژه قرار گرفته و هشت دستگاه كنترل كننده تكان‌هاي شديد در بدنه پل تعبيه شده تا اين تكان‌هاي شديد را كنترل كرده و از بدنه پل عبور دهد.
احداث پل جواديه به دليل توسعه خطوط راه آهن، بكارگيري قطار برقي در خطوط و همچنين فرسوده بودن پل قديم انجام گرفت، پل جديد علاوه بر ماشين‌رو بودن داراي فضاي سبز و محل عبور عابر پياده بوده و همچنين موجبات رشد و توسعه مناطق جنوبي تهران را فراهم مي‌آورد.
عمر مفيد سازه‌ها بين 35 تا 50 سال مبناي طراحي قرار مي‌گيرد اما عمر پل به ميزان نگهداري آن نيز بستگي دارد كه بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد.

  

عملیات نصب سنگین ترین قطعه قوس پل

 

 

 

 

 

 

منابع:http://civilengineere.blogfa.com

iusnews.ir و www.mashreghnews.ir و www.jomhourieslami.com وwww.shahrnevesht.ir

 

استفاده از مطالب تنها با قرار دادن لینک منبع وبسایت علمی ‍Civil & Art مجاز است.

نویسنده مطلب: افشین طاهری

افشین طاهری

پاسخ دهید

3 نظر

SAJJAD  ۱۳۹۱/۰۵/۱۹ - ۱۱:۲۷:۴۳

عالی بود لطفا متنوع تر بکنید

الهه السادات قهاری  ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ - ۱۷:۳۷:۲۰

سلام این پل یک پل قوسی هستش نه کابلی ! در متن خودتون حتی اشاره به قوس هم شده!

الهه السادات قهاری  ۱۳۹۳/۰۱/۲۳ - ۱۷:۳۸:۰۵

سلام این پل یک پل قوسی هستش نه کابلی ! در متن خودتون حتی اشاره به قوس هم شده!

افشین طاهری (civilart)  ۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۱۲:۵۸:۱۴

با سلام ضمن تشکر از نظر شما ، از آنجایی که عمده بار توسط قوس تحمل می شود، با نظر شما موافق هستم. اما با توجه به اینکه مطلب از منابع دیگری برداشت شده بود عینا بر روی سایت قرار گرفت.